Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2010. október 13., szerda

Fűszeres frissen sült karaj, lila és póréhagymával, zöldpaprikával, paradicsommal, bacon szalonnával, és vegyes sajttal sütve







Ennek az ételnek a kiinduló pontja, Boros László mesterszakács baráti ismerősöm kreációja, mely egy időben a debreceni Belga étterem étlapján szerepelt.
Az egyik kedvenc ételem volt abban az időben, és természetes volt, hogy itthon is elkészítettem.
Az eredeti verzió önmagában is tökéletes, viszont az itthon rendelkezésemre álló alapanyagoktól függően, számtalan verzióban készítettem már el.
Most az egyiket mutatom be, de fogok még írni a többi variációról is, ez egészen biztos.

Alapvetően azért nem térek el a feltétekkel kapcsolatban, mert kipróbáltam, hogy így a legzseniálisabb az összhang, inkább csak a hagyma és a paprika fajtákban szoktam alkalmazkodni az éppen rendelkezésre álló készleteimhez.


Most karajból készítettem, melyhez, a következő fűszerkeveréket állítottam össze 8 szelet húshoz. 10 szem egész zöldbors, 1 teáskanál egész kömény, 1 teáskanál koriander mag, és egy teáskanál durvaszemű fokhagyma granulátum.
Mozsárban összetörtem, és a húsokat ezzel pácoltam néhány órára be. Sózni ekkor tilos, azt majd közvetlenül sütés közben. Ha pácoláshoz sót használunk, akkor a hús dehidratálódik, a finom nedvek elillannak, a hús sütés közben kiszárad, olyan lesz, mint a cipőtalp.

Most póré és lilahagymát használtam, fontos, hogy nagyon vékonyan szeleteljük fel. Ugyanezt tettem a piros és zöld kápia paprikával is. Prémium, szeletelt bacon szalonnát használok, ez szép vékonyra szeletelt és megfelelően húsos.

Most csak kétféle sajtot reszeltem le durván, goudát és füstölt mozarellát. Az én tapasztalatom az, hogy egyharmad füstölt és kétharmad nem füstölt sajttal a legfinomabb. Kellő mennyiségű sajtot reszeljünk le, ne spóroljunk vele, mert akkor finom az étel, ha a sajt, amikor megolvad, akkor vastagon betakarja a zöldséggel megrakott hússzeleteket.

Előmelegítettem a sütőt 200 fokra.
A karaj szeleteket vaj, olaj keveréken, magas hőfokon, nagy serpenyőben sütöttem meg.

Frissen sütésnél mindig forró serpenyőbe tesszük a húst, jó levegősen, hogy a húsok a zsiradékot ne hűtsék túlságosan le. Mindig szobahőmérsékletű húst süssünk csak ki, időben vegyük ki a hűtőből, amikor előre pácoljuk.
Amikor a serpenyőbe tettük a húst, akkor egy-két percig nem bántjuk, nem piszkáljuk, egészen addig, amíg legalább feléig ki nem fehéredik.
Mielőtt megfordítjuk, akkor sózzuk, én frissen őrölt tengeri sót használok mindig. A karajt is körülbelül 3 percig kell az egyik oldalán és két percig a másik oldalán sütni, utána előmelegített tálon, melegen pihentetni, amíg a többi is ki nem sült.







Kicsit előolajoztam a tepsit, de nem kell túlságosan, hiszen a maradék zsiradékkal és a húsból kifolyó szafttal együtt, mielőtt a reszelt sajttal megszórjuk, megöntözzük.

A frissensült húsokat megrakjuk először a paradicsom, majd a paprika majd a hagyma szeletekkel, meglocsoljuk a szafttal, majd bacon szalonnával befedjük, végül a reszelt sajttal alaposan megrakjuk.











Grill programon addig sütjük, míg a sajt a húsok tetején arany barnára nem sül.




Párolt, vagy csőben sült zöldségek, és sültburgonya illik hozzá a legjobban.
A tepsiben maradt pecsenyelevet sem herdáljuk el, szűrjük le, és az ételhez szolgáljuk fel.





Különleges vacsora, nagyszerű vendégváró vagy vasárnapi étel, oly annyira, hogy a napokban belehelyezem egy újabb komplex vasárnapi menübe;-)

8 megjegyzés:

  1. Ez úgy tökéletes, ahogy van! Semmi felesleges cicó, semmi túlkomplikált ízvilág. Ez egy tökéletes ebéd második fogása, amikor már a finom húsleves kellőképpen előkészítette a gyomrot egy kis munkára, az ízlelőbimbókat pedig a következő finomság letapogatására. Ezek után én egy adag madártejet tudok elképzelni, de más desszert is jöhet. Van rá javaslatod?

    VálaszTörlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

    VálaszTörlés
  3. Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

    VálaszTörlés
  4. Ez a recept valóban úgy van jól, ahogyan van. Számtalanszor készítettem és mondhatom, hogy örökzöld, gazdag fogás.
    Akinek nincs ínyére, az egyen mást ... :)

    VálaszTörlés
  5. Isteni kaja!!Gratulálok!!

    VálaszTörlés
  6. Ez... Egyszerűen bődületes! Elementárisan megrázta testem-lelkem, és mostantól nem nyugszom, míg meg nem csinálom!
    Mit gondolsz, étkezési melegen friss, puha zsemlébe téve és mohón befalva milyen lehet?
    Ja igen, és csodálom a munkásságodat, a kitartást, a tehetséget, az ételek szeretetét, az ügyességet és a szép fotókat!

    VálaszTörlés
  7. Ez volt a mai ebédünk mindenki teljes megelégedésére, így megerősíthetem, ez az étel úgy jó, ahogy van. :)

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails