Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2012. szeptember 16., vasárnap

Retro kedvencek kicsit másképp: vajban sült karaj „brassói” ropogós kockaburgonyával



Ezzel a recepttel sok „szabályt” megszegtem. No, és több – ez irányú – elvemet feladtam. De annyira nagyon finom, hogy vállalom érte az életfogytiglant. :)

Az „igazi” brassói csakis szűzpecsenyéből készülhet. Nálam még tarjából sem, bár a tarja igen nemes húsféle, de nem brassóihoz. A brassói „sovány” húst kíván. De nem csirke vagy pulykamellet. A brassói nem szárnyal. Persze csak nálam.
Karajból sem készíteném, de ez nem aprópecsenye. A karaj sorsa, hogy egyben hagyják: rántsák, grillezzék, megrakják, hirtelen süssék és a többi, de ne csíkozzák fel.
Egyszerűen csak megkívántam valami nagyon fokhagymásat zöldborsóval de „csak” ujjnyi vastag karajszeletek álltak rendelkezésre, hogy kiegészítsem. Így készült hirtelen felindulásból ez az étel.

Pirított krumpli helyett most ropogós kockaburgonya került a tányéron mellé, ugyanis a család másik felének parmezános párizsi bundában sült karaj készült, amihez már előre megszavaztuk a ropogós kockaburgonyát és eszemben sem volt még egyféle köretet készíteni a vacsorához.

A brassói nagyon népszerű étel, bár azt, hogy honnan ered, szerintem senki nem tudja pontosan. Nem Brassóból, annyi szent. Van, aki zöldborsóval készíti, van, aki szentségtörésnek tartja, hogy kiegészüljön zöldborsóval ez az étel. Jómagam csak az ízhatás jellemzésére tettem be a brassói elnevezést a főcímbe, ugyanis ez az étel sokkal inkább egy kellemes, vajban sült sertéskarajsteak hagymás-fokhagymás párolt zöldborsóval és ropogós kockaburgonyával körítve.
Szerintem a vajban párolt (vagy szalonnába csomagolt) zöldbabot és zöldborsót elsősorban a jó sertés és marhasültek körítésére „találták fel”, minden további elkészítési módjuk és belőlük készült étel csak ez után jöhet számításba. De ez természetesen csak magánvélemény.
Így nálam sem a szűzpecsenyéből készült brassói aprópecsenyéből, sem ebből a karajsteak kompozícióból ki nem maradhatott a zöldborsó.

Hozzávalók 2 adaghoz:

2 ujjnyi vastag szelet karaj – 12-15 dkg-osak
só, frissen őrölt bors a fűszerezéshez, 3-4 dkg vaj a sütéshez

a karaj sütéséből visszamaradt pecsenyevaj
2 dkg vaj
2 sonkahagyma apróra vágva
5 gerezd fokhagyma áttörve
20 dkg zsenge zöldborsó
csipet só a fűszerezéshez


Elkészítése:

Az ujjnyi vastag karajszeleteket sóztam, borsoztam és forró vajban (vigyázat a hőmérséklettel, hiszen a vaj könnyen megéghet) hirtelen, mindkét oldalán átsütöttem. Ez oldalanként 1-2 perc. A vajban sütés nagy előnye, hogy szaftos lesz a végeredmény, de nagyon fontos, hogy ne süssük túl a húst. Nem attól lesz porhanyósabb, ha sokáig sül, hanem, ha röviden.

Tányérra szedtem a karajszeleteket és lefedtem arra néhány percre, amíg elkészült a zöldborsó, de melegen is lehet tartani.
A visszamaradt pecsenyevajat kiegészítettem, majd megpároltam benne a sonkahagymát, végül a fokhagymát. Hozzáadtam a zöldborsót, sóval ízesítettem és fedő alatt addig pároltam, amíg a zöldborsó megpuhult. Visszatettem a karaj szeleteket a szafttal együtt, amit kiengedtek a tányéron, a serpenyőbe. Elzártam a hőt a serpenyő alatt és lefedve hagytam a karajszeleteket párolódni a fokhagymás zöldborsóval még néhány percig. Egyszer megfordítottam, majd azonnal tálaltam. 








Két adagot készítettem, igaz csak én kívántam meg ezt a verziót. A többiek parmezános párizsi bundában sült karajt rendeltek. Valahogyan sejtettem, hogy az illatoknak és a küllemnek köszönhetően örülök, ha a saját adagomat megtarthatom magamnak. Így történt. A másik adagnak is azonnal lába kélt. :)




Végezetül pedig íme, egy korábbi receptem brassóira:

Retro ételek kicsit másképp: színes, fűszeres brassói sertés szűzpecsenye


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts with Thumbnails