Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2010. december 3., péntek

Fokhagymás-spenótos mascarponéval töltött csirkemell






A múlt héten közvélemény kutatást végeztem olvasóim körében, hogy milyen húsféléből látnának mostanában szívesen recepteket az oldalamon. Okozott számomra némi meglepetést, hogy a borjúhús ilyen csekély számú, a csirke ilyen sok szavazatot kapott. Ugyanakkor a semleges szavazók is sokan voltak a szavazatok összességéhez képest.
Miért is ne kezdjek csirkemellel, hiszen szent igaz, hogy a legkevesebb a csirkemellből készült étel az oldalamon.
Ha csak nem kezdünk kemény diétába családi körben, a csirkemell nem kap főszerepet az étkezésünkben. Ugyanakkor be kell vallani, hogy jó fűszerezéssel, kreatív hozzáállással jól variálható, gyorsan elkészíthető alapanyag. Az ázsiai édes-csípős csirkemell az egyik legnépszerűbb étel az oldalamon, ezt gyakran készítem a családomnak.
Most göngyölt csirkemell variációkat fogok bemutatni három részen keresztül, melyek nem bonyolultak, viszont roppant ízletesek.
Természetesen most is több ételhez készültem elő, több mint egy kiló csirkemellet dolgoztam fel különböző ételekhez. A fél, filézett csirkemelleket keresztben kettészeltem úgy, hogy a hártyás feléből szép egyenletes, göngyölhető filé darabokat kapjak. A csirkemell leeső darabjait csíkokra vágtam, és bepácoltam egy másik ételhez.
Fólia alatt finoman, gondosan egészen vékonyra klopfoltam, és csak közvetlenül göngyölés előtt sóztam, borsoztam, hogy ne ereszen a hús levet.
Ilyenkor már nem friss spenóttal dolgozom, a körethez és a töltelékhez leveles, fagyasztott spenótot pároltam gőz fölött sok, félbevágott fokhagyma gerezd társaságában. Amikor már majdnem megpuhult ízesre sóztam, így mire kellőképpen megpuhult a spenót és a fokhagyma is, addigra kellemesen át is járta a só.






A leveles, párolt spenót nagyobbik része ment a körethez, kisebbik részével kikevertem a mascarponés tölteléket.
A spenótot, a részére eső fokhagyma mennyiséggel együtt durvára vágtam, annyi mascarponéval kevertem el, hogy kellemesen krémes legyen, sóztam borsoztam és megtöltöttem vele a csirkemelleket.








Csak egy lehelet vékony bundát szántam neki, elárulom, hogy sikerült is. Levegőn szárított kiflit szinte púder minőségűre őröltem, liszt, felvert tojás, morzsa sorrendben paníroztam a göngyölegeket.
Francia krumplipürét készítettem héjában főtt, áttört sárgaburgonyából, és forralt vaj, tejszín keverékéből. Ízletesre sóztam, kicsit megborsoztam frissen őrölt borssal. A forralt tejszín, vaj keverékét apránként adagolom a krumplihoz, és jó habosra keverem ki.




170 fokos mogyoróolajban szép, közép barnára sütöttem a panírozott göngyölt csirke darabokat.
A krumplipürét egyszerűen zacskóba töltöttem, kivágtam a zacskó egyik sarkát és szabálytalan kis kosarat nyomtam a tányérra. Az ízletes, rusztikus, fokhagymás spenótból halmoztam a közepébe, amennyi ízlésesen elfért benne. A friss, forró göngyölt mellet, átlósan kettévágtam és elhelyeztem a köret mellett.





Szemrevaló is lett és mennyien finom! Rettentően szeretem a fokhagyma-spenót és krém összefüggést, ha valaki nem kóstolta még, akkor mindenképpen tegye meg. A krémes, fokhagymás spenót töltelék, a vékony, ízletes csirkemellel, és lehelet vékony panírral kecses, és nagyon ízletes volt. A körettel pedig várakozáson felül harmonizált egyszerűsége ellenére. Ettől függetlenül borjú karajból is ki fogom próbálni, hiszen a krémes, fokhagymás spenót a borjúval az olasz konyha egyik alap csemegéje.

13 megjegyzés:

  1. Kedvem támadt :-)

    Foghagymás spenót eleve nagy kedvenc nálunk - töltelékként nyerő lehet. Juhtúrós töltelék is igen kellemesen hat erre a húsra, megpuhul és levesebb lesz.

    Először azt hittem, amolyan hercegnő-burgonya lesz a köret egy része - de nagyon jól el tudnám kép-íz-lelni zöldséggel feljavított rizzsel is.

    VálaszTörlés
  2. Kedves Mormogi Papa!

    Itt "lent" privátban lassan meggyónom összes hiányosságomat:-)
    Azt már tudjuk, hogy nem sok édességet eszem, és most bevallom, hogy a rizottón és a paellán kívül nem sok rizst. Olykor, olykor gombás vagy zöldborsós jázminrizst, de csak muszájból...
    Csak a szaftos rizst kedvelem, de azt nagyon...

    Emiatt nem sok rizsköret kerül az ételeim mellé, hacsak nem illik az étel mellé paella....

    Most vess rám nyugodt szívvel követ!
    :-)))

    Ez a francia krumplipüré olyan mennyei manna nekem, hogy bármikor, akár magában lakmároznék belőle....(dupla adagot készítek belőle, és hidegen is nassolom!)

    A többi göngyölt csirke kompozíció is nagyjából ezzel a körettel lészen feltálalva...
    bocsi!
    :-)

    VálaszTörlés
  3. Szíved joga :-) Nincs miért a kismedvét emlegetned :-)
    Régebben én is kerültem - sőt, átlagos magyar vendéglőkben ma is kerülöm - a rizst. Fogyasztottam viszont a krumpli minden formáját, meg a zöld köretet is, meg esetenként salátaköretet... és rengeteg olyan ételt, aminél nincsen külön köret.
    Felbuzdulva a Paksi Halászcsárdában (meghívtak és nem volt máshová mennem) látottakon, kipróbáltam a (vigyázat, szentségtörés jön!) Túrós csuszát, mint a rántott szelet köretét... Nem bántam meg - és akiket sikerült eddig rávennem, azok is elismerték, hogy nem rossz :-)

    Viszont praktikus okokból legtöbbször kínai étkezdében eszem - nem akárhol: már jól ismernek a családtagok, kölcsönösen köszöntjük egymást és kívánunk jó étvágyat - ők későn ebédelnek, gyakran én is sokára jutok el oda...
    Szóval megtanultam értékelni a rizst is. Persze nem a magyaros, száraz formáját :-)

    VálaszTörlés
  4. Nagyon klassz recept, ma ki is szeretném próbálni, megyek megnézem találok-e mindent hozzá :-))
    Köszi az ötletet!

    VálaszTörlés
  5. Szia! Gyönyörűek a göngyölt csirkemelleid, annyira, hogy ezeket szeretném a családomnak karácsonyra megcsinálni. Kérlek, magyarázd el, hogyan érted el, hogy ennyire szép formájú lett, nem folyt ki a töltelék, mert a leírás után is bizonytalan vagyok kissé. Hogy tekered, hogy töltöd és hogy panírozod? Még volt egy kérdésem, de azt elfelejtettem :-( Köszi!

    VálaszTörlés
  6. Kedves Andi!
    Ahhoz hogy szépen tudjak dolgozni a csirkemellel, a a vastag részét egyszerűen leszelem a mellről. A majdnem egyforma vastagságú mell szeleteket fólia alatt finom mozdulatokkal nagyon vékonyra klopfolom, mindkét oldalán. Óvatosan, hogy nehogy szétmáljon a mell, mert akkor kifolyik a töltelék.
    Sózom, borsozon. A sótól enged egy kis levet, és kicsit "ragacsos" is lesz. Hosszában felterítem a csirkemellet, és hosszúkásan elrendezem a közepére a tölteléket, de nem szabad túl sokat. A mell szelet felső és alsó részét ráhajtom a töltelékre, majd mondjuk balról jobbra feltekerem. A betöltött melleket mielőtt panírozom be teszem a hűtőbe. A sótól kialakult enyhe ragacsosság is segít, hogy jól zárjon a töltelék. Vékony, de perecíz panírt készítek, mindenhová jusson liszt, tojás és morzsa.
    Ezzel a módszerrel mindig szép göngyölegeket kapok.
    Bocsánat a késői válaszért, azért remélem még időben érkezett:)))
    Ha van még kérdésed, akkor írj nekem.
    Boldog Karácsonyt, és tökéletes göngyölt csirkemelleket kívánok Neked!

    VálaszTörlés
  7. Szia! Köszönöm a precíz választ, egyáltalán nem késő, mert majd karácsonykor szeretnék vele lenyűgözni mindenkit! Jól értem akkor, ugye, hogy egy fél csirkemellből lesz egy szelet, azt nem szeleteled tovább? A vastag részt levágod, így lesz belőle egyetlen szelet, amit óvatosan kiklopfolsz.

    Már rájöttem, miért is tetszik a tied. Azért gyönyörűbb, mint minden amit eddig láttam :-), mert nem tekercsnek tűnik, hanem egy hengernek, amiben töltelék van, és ezt úgy éred el, hogy hosszában teszed a tölteléket (ha jól értettem). Fantasztikus!

    Köszönöm még egyszer, hogy megtanítottál rá :-) és neked is Boldog Karácsonyt! Ha jól sikerülnek, és le tudom fotózni, felteszem a blogomba és értesítelek róla!

    VálaszTörlés
  8. Nem tudom, hogy lettem hirtelen Andrea, de Andi voltam! :-)

    VálaszTörlés
  9. ...igen, azt a vastag párna részt szépen, ameddig adja magát leszelem róla. Ha óvatosan klopfolom a mellet, akkor szép nagy, és vékony szeletet kapok így. Egy egész (dupla) mellből két szelet lesz.
    Köszönöm a kedves dícséretet!...:)
    ...nálam ez a "hajtogatási mód" a töltött káposztánál is (itt van amikor betűröm a káposztát, de többnyire csak így hajtogatom) és a töltött palacsintánál is bejön.
    Nagyon várom a beszámolót!

    VálaszTörlés
  10. Meglesz! Köszi a segítséget, érzem, most már menni fog! :-)

    VálaszTörlés
  11. Szia! Nagyon-nagyon jól sikerült, köszönöm a jó tanácsokat! Ha lesz róluk fénykép, én is feltszem a blogba. Bár nem lettek ilyen szépek, de mindbe benne maradt a töltelék annak ellenére, hogy ami nem nyílt ki tekercseléskor, az kinyílt panírozáskor, de valami csoda folytán mégis gyönyörűen bennmaradt a töltelék sütés után! Mindenki el volt tőle ájulva. Sajtosat és spenótosat csináltam.

    VálaszTörlés
  12. Koszi a receptet, nalam ez lesz karacsonykor , annyiban valtoztatok,hogy a zsemlemorzsaba szorok szezammagot is . !! Boldog Karit.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Neked is boldog karácsonyt! Emlékszem, nagyon nagy sikere volt, azóta is emlegetik, de elég nagy munka volt.

      Törlés

Related Posts with Thumbnails