Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2010. július 19., hétfő

Klasszikus hidegtál: házi franciasaláta, tojáskrémmel töltött sonkarolád és tojás


Kinek van kedve 35 fokban meleg ételt enni? Nekem! De a férjemnek nem.
Végül is nekem mindegy, hogy eggyel több ételt készítek el vagy nem, ahogyan korábban említettem, most „csak kétfelé” főzök, míg általában négyfelé. Viszont innen tettem nagy konyhai gyakorlatra szert.
Felsoroltam neki minden olyan ételt, amit ő is szeret, és most szívesen ennék, de nem passzolt egyik sem. És akkor megszállt az ihlet, hogy amikor a „nem kívánok húst” napok törnek rá, akkor készítek egy jó adag hidegtálat, az „lehűti” mindig. Azért mindig töltök a saláták mellé sonkatekercset, „no hús” ide vagy oda, végül mindig eszik belőle.
Nem volt kedvem még burgonyát is főzni, úgy döntöttem, hogy extra wellness, szénhidrátmenetes hidegtálat készítek, burgonya nem lesz benne.
Több tojást főzök, egy kis főtt fehérje megy a salátába, a sárgája a töltelékbe, ez így teljesen rendben lesz. E téren is mindig azt teszek az ételbe, ami van itthon, és amit kívánok, nincsenek különösebb sablonok.
A salátába felkockázott répa, jó sok zöldborsó, édes-savanyú alma, csemegeuborka és főtt tojásfehérje kockák mennek és apró kockára vágott sajt.

A borsó és a répa főzőlevét mindig elteszem, jól jön pótlásnak, amikor zöldség alaplevet, vagy zöldség alapú levest készítek. Egy jó konyhában nem vész el semmi, csak átalakul.
Ha már nekiállok, mindig majdnem fél liter majonézt készítek, a napokban úgyis bundázni készülök, kiváló lesz a tartármártáshoz. (a frissen elkészült natúr majonézre kis kanállal rájárok:-)



A töltelékbe csak egy kis vajat, egy evőkanállal a natúr majonézből vagy mascarpone sajtot, egy kis nagyon apróra vágott, vagy lereszelt – lila, fehér, vörös, salotta - hagymát, só, bors, és ha tovább akarom fűszerezni, akkor friss fűszernövényeket. Bazsalikomot, kakukkfüvet és oreganot. De most valami egészen naturálisat akarok készíteni, legyen a friss salátán a hangsúly.


Mindig töltök egy pár tojást is, olyan szép a tojásos tálam, hogy ilyenkor szívesen veszem elő.
Tulajdonképpen, ha belegondolok, akkor nem is baj, hogy ennyit nyűglődött a férjem azzal, hogy mit szeretne enni, mire elkezdtem a hidegtálat készíteni én is úgy éreztem, hogy pont ezt kívánom én is!
Nagyon finom is lett.


Házi majonéz, kb. 4 dl
- 3 tojássárgája (tanyasi tojásért kiált, akkor lesz szép színe és állaga a majonéznek)
- 2 teáskanál (dijoni) mustár
- 2 teáskanál fehér borecet
- Csipet só, bors
- 3,7 dl napraforgó olaj (olívaolaj nem jó!)
- 2 teáskanál friss citromlé

„Hamis” francia salátához

- 35 dkg zöldborsó
- 3 db kisebb répa (nem mértem le, ennyi volt itthon)
- 10 dkg „kisüzemi” trappista sajt (a piacon veszem a „tejestől”)
- 1 db alma,
- 5 db közepes csemegeuborka
- 2 db főtt tojás fehérje
- 3 dl natúr majonéz 1 teáskanál mustárral, ízlés szerinti mennyiségben porcukorral, 1 dl zsíros tejföllel, csipet sóval, borssal kikeverve.

Töltött tojás és sonkatekercs
- 10 db tanyasi tojás (ebből 3 db egész/6 db fél kerül megtöltésre)
- 7 szelet sült sonka vagy karaj
- 1 apró fehérhagyma nagyon finom kockára vágva
- 2 evőkanál jól kenhető vagy kisüzemi vaj
- 1 púpos evőkanál natúr majonéz vagy mascarpone
- Só, bors

Ha marad a tojáskrémből - én szeretem, úgy intézni, hogy maradjon - , pirítósra kenve is nagyon szeretem, vagy szendvicset díszíteni.
A legfinomabb az, amikor a nagyon friss fehér kenyeret kiszúrom nagyobb pogácsa szaggatóval, átkenem halványan a tojáskrémmel és nyomózsákból a kenyér szélén haladva „fészket” készítek. A közepébe jöhet, amit csak szeretünk és van otthon: füstölt lazac, kaviár, sonka, kolbász, szalámi, különböző sajtok, olajos sprotni, tonhaltörzs, de csak zöldségek is, mint friss uborka, koktél paradicsom, paradicsom, vagy zöldpaprika, metélő hagyma, póréhagyma és természetesen vegyesen.
Amikor kifejezetten ilyen szendvicset készítek, akkor készítek vagy 40-50-et, és rájárunk egész nap, ha véletlenül marad, akkor másnap is.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts with Thumbnails