Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2010. július 30., péntek

Karamellizált, pácolt, sváb császárszalonna, csőbensült, kecskesajtos zöldbabbal



Ezt az ételt kifejezetten a T-Home-Diningguide recept pályázathoz állítottam össze.
Már régen kacérkodtam azzal, hogy készítek egy különleges császárszalonna ételt a "Hétköznapi disznóságok" sorozatomba.
Örülök neki, hogy egy nem hétköznapi, zöldbabbal kombinált körethez csatoltam, mert így egy egzotikus változatát készítettem el, ennek a nagyon is hétköznapi disznóságnak.
Ez a csőben sült zöldbab változat egyébként önállóan, vegetáriánus ételként is megállja a helyét. A zöldbabot sültekhez és bacon szalonnával kedvelem a legjobban, ezért társítottam a karamellizált sváb császárszalonnával.
Nem gondolkodtam rosszul, mert az ízek összhatása több mint kiváló.
A csőbensült zöldbab, olívaolajjal és fokhagymával ízesített zöldbabpüréből, fenyőmagos, mogyoróhagymás zöldbabraguból és kecskesajtból áll nagy vonalakban. A nyers sváb császárt abároltam, egzotikus fűszerekben meghempergettem és mézes, balzsamecetes, vörösboros mártásban karamellizáltam. Nem annyira bonyolult az étel elkészítése, mint amennyire különleges az összhatás.

Hozzávalók 2 személy részére:
Összesen 40 dkg zöldhüvelyű bab gőz fölött párolva, vagy főzve.

A zöldbabpüréhez:
- 15 dkg párolt zöldbab
- 1 evőkanál extra szűz olívaolaj
- 1 kisebb gerezd fokhagyma

A zöldbabraguhoz:
- 25 dkg zöldbab 1-2 cm-re darabolva
- 3 fej mogyoróhagyma, vagy 1 nagyobb fej lilahagyma
- 1 dundi fej fokhagyma
- 3 dkg fenyőmag
- 1 mokkáskanál füstös spanyol, vagy édes magyar fűszerpaprika
- 1 evőkanál olívaolaj
- 5 dkg lágy kecskesajt

A karamellizált császárszalonnához:
- 2 db 10 dkg-os császárszalonna darab, formára igazítva
- 1 mokkáskanál őrölt koriander
- 1 mokkáskanál őrölt római kömény
- 1 mokkáskanál őrölt fahéj

- 2 evőkanál édes vörösbor (marsala, portói, malaga, egyéb)
- 2 evőkanál akácméz
- 2 evőkanál balzsamecet

A párolt zöldbabot turmixolom, elkeverem az olívaolajjal és a zúzott fokhagymával. Sózom, borsozom. Félreteszem.





Kisebb serpenyőben olívaolajat forrósítok, és pillanatok alatt megpirítom benne a fenyőmagot. A fenyőmagot kiveszem a serpenyőből, megszórom a pirospaprikával, átforgatom, hogy szépen bevonja, és félre teszem.
A maradék olívaolajat pótolom, a kétféle hagymát üvegesre párolom benne (először a mogyoróhagymát, utána teszem hozzá a fokhagymát), hozzá teszem a darabolt zöldbabot, rövid ideig együtt sütöm, sózom, borsozom. A kész raguhoz hozzáadom a fenyőmagot. Félreteszem.









Gyűrűformában, rétegesen elhelyezem a ragut és a pürét, majd vékony rétegben kecskesajttal befedem.
250 fokra előmelegített sütőben grill programon pirulásig sütöm.

1 kg-os nyers, sváb, császárszalonnát 1 éjszakán át hideg vízben áztattam. Másnap, hideg vízben föltéve, 3 db közepes vöröshagymával, 4 db fokhagymával, 12 szem zöldborssal, 3 db babérlevéllel és egy dús ág friss kakukkfűvel másfél órán át pároltam, közben a keletkező habot leszedtem.





Hagytam a levében langyosra hűlni. Tálba raktam, súlyokkal tömörítettem és 1 éjszakán át pihentettem.




2 db 10 dkg-os darabot csinosítottam belőle, hogy szép, bőr és kéreg nélküli darabokat kapjak. (A többit későbbi felhasználásra elraktam, számtalan finomság készíthető belőle!)
Belehempergettem a császár szalonna darabokat a fűszerkeverékbe.





Kisebb serpenyőben felmelegítettem a mézből, vörösborból, balzsamecetből összeállított mártást, amit kicsit sűrűbbre főztem. A fűszeres császárszalonna kockákat minden oldalán átpárolta, karamellizáltam benne.





Csinosan felszeleteltem a császárszalonnát és a gyűrűtől megfosztott zöldbab korong mellé helyeztem. Félre tettem egy kevés pirospaprikával bevont fenyőmagot, a tányérokat ezzel díszítettem.




2 megjegyzés:

  1. Hasonló császáros receptet tartalmaz a szakácsok könyve, meg asszem a bűvszakin a dongpo-sertés. Nekem is ez a glaszírozott szalonna a következő célom. Ha még ma be tudok vásárolni hozzá holnap ez lesz! Teccik!

    VálaszTörlés
  2. Az a nagyszerű ebben a fajta előkészítésben, hogy többféle ételhez is felhasználható. Karamellizálva, különböző zöldségköretekkel, ugyancsak karamellizálva, kisebb kockákban egy jó kis roqfortos friss salátára vagy hideg és meleg kínai tésztasalátához is kitűnő. De egyszerűen átsütve (én mogyoró olajban sütöttem át) falatkához, friss zöldségekkel kitűnő, valamint tojásételekhez, ugyanakkor a nyesedékből csak úgy a'la nature friss kenyérrel, zöldségekkel is belakmározhat az éhes szakács, míg készíti a következő kompozíciót:-)

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails